O škole
Charakteristika školy
Obec Zohor sa nachádza v Záhorskej nížine, 26 km od Bratislavy v okrese Malacky. Umiestnenie rozsiahleho areálu školy v strede obce, blízko zdravotníckych zariadení a pri málo frekventovaných komunikáciách je vhodné a vyhovujúce. Do roku 1936 sa vyučovalo v starej budove školy pri kostole, kde sídlila meštianska škola. Nové budovy boli otvorené v roku 1962.
Školský areál tvorí :
– pavilón A – tu sa nachádzajú triedy 2. stupňa, riaditeľňa, zborovňa, špeciálna učebňa fyziky
– pavilón B – tu sú triedy 1. stupňa, malá zborovňa, špeciálna učebňa chémie a prírodopisu, školské dielne
– telocvičňa – slúži na vyučovanie telesnej výchovy, pre záujmové krúžky športového charakteru, vo veľkej miere ju využívajú občania na telovýchovnú činnosť, je plne využitá 7 dní v týždni
– školský klub detí a školská kuchyňa s jedálňou – tvoria samostatnú budovu
Súčasťou školského areálu je polyfunkčné ihrisko, bežecká dráha, ihriská na futbal, volejbal a hádzanú, ihrisko pre ŠKD a školská záhrada. Celý komplex skrášľuje veľa zelene, trávniky, stromy a kríky. Škola je plnoorganizovaná, t. j. s ročníkmi 1. – 9. Od roku 2002 je škola právnym subjektom Takto sa vyvíjal počet žiakov, tried a vyučujúcich:
Školský rok | Počet žiakov | Počet tried | Počet učiteľov |
2001/2002 | 317 | 16 | 22 |
2002/2003 | 305 | 15 | 22 |
2003/2004 | 296 | 16 | 22 |
2004/2005 | 294 | 15 | 21 |
2005/2006 | 292 | 14 | 20 |
2006/2007 | 283 | 14 | 20 |
2007/2008 | 259 | 13 | 19 |
2008/2009 | 278 | 15 | 21 |
2009/2010 | 273 | 16 | 21 |
2010/2011 | 283 | 17 | 21 |
Profil a zameranie školy
Súčasná moderná škola sa musí prispôsobovať požiadavkám doby. Na popredné miesto kladieme rozvoj komunikácie v materinskom jazyku aj v cudzích jazykoch – anglický, nemecký, za veľmi dôležitý považujeme aj environmentálny aspekt vo vzdelávaní. Predmet slovenský jazyk a literatúra má v systéme školského vzdelávania centrálne postavenie, pretože vytvára predpoklady pre zvládnutie ostatných predmetov. Žiaci si osvojujú spisovnú podobu štátneho jazyka., jazyková komunikácia ich vedie k jasnému, presnému a zrozumiteľnému vyjadrovaniu. Učia sa kultivovane písať, čítať s porozumením,, samostatne tvoriť slohové útvary. Oboznamujú sa s literárnymi dielami, autormi a textami, pokúšajú sa ich analyzovať i zovšeobecňovať, budujú si vzťah k literatúre a stávajú sa vzdelaným čitateľom. V našej škole sa usilujeme vychádzať v ústrety aj požiadavkám rodičov. Väčšina z nich si želá, aby sa ich dieťa ako cudzí jazyk učilo jazyk anglický. Od tretieho ročníka sa všetky deti učia anglický jazyk a v šiestom ročníku zavádzame druhý cudzí jazyk – nemecký. Škola disponuje kvalifikovanými učiteľmi na oba cudzie jazyky..
Rozvoj komunikácie v cudzích jazykoch podporujeme :
– zvýšenou hodinovou dotáciou na anglický a nemecký jazyk
– využívaním cudzojazyčných časopisov, doplnkovej literatúry, počítačových programov
– návštevami nám bližšieho nemeckého prostredia
– účasťou na medzinárodných projektoch
– záujmovými krúžkami
Každý človek má právo na život. V akom prostredí ho bude tráviť, záleží od rôznych faktorov. Osobitné miesto má práve jeho postoj k tomuto prostrediu, ktoré si väčšinou vytvára sám. Preto by mal mať každý včasné a úplné informácie o stave životného prostredia, o prírodných zdrojoch i kultúrnych pamiatkach. Mal by vedieť, čo môže ohrozovať a poškodzovať životné prostredie a čo treba robiť, aby sa tomu zabránilo. Vytyčujúce ciele a obsah, ktoré realizujeme, sú zamerané na základné princípy ochrany životného prostredia. Žiaci získavajú vedomosti o životnom prostredí, pričom chápu:
– prírodné javy a deje
– zásahy ľudskej činnosti do životného prostredia – i nevyhnutné, vedúce k zlepšeniu života ľudí
– prírodné katastrofy, ako i katastrofy vzniknuté cielenou nedbalosťou ľudí, zameraných len na zisky
Preto treba žiakov :
– učiť o životnom prostredí
– vychovávať prostredníctvom životného prostredia
– vychovávať žiakov pre životné prostredie – vážiť si ho, myslieť na budúcnosť
Vo výchovno-vzdelávacom procese budeme zaraďovať jednotlivé témy priamo do vyučovacieho procesu v predmetoch prírodopis, chémia, fyzika, etická výchova, občianska výchova a pracovné vyučovanie. V ostatných predmetoch nenásilnou formou ich budeme zaraďovať k vhodnému učivu. Život človeka je nevyhnutne spätý so životným prostredím, s jeho tvorbou a ochranou. Človek a príroda musia žiť v rovnováhe a vzájomnej tolerancii. To sa usilujeme žiakom vštepiť od prvého ročníka.
Naše aktivity:
Najdôležitejšia forma je priama účasť žiakov, ktorú na našej škole realizujeme pomocou:
– krúžkovej činnosti
– vychádzky do prírody
– aktívnou pracovnou činnosťou na hodinách pracovného vyučovania
– účasťou na projekte v spolupráci s neziskovou organizáciou Daphne
– separovaním odpadu – na škole i v obci
– exkurziou do skládky odpadu v našom regióne – ASA
– starostlivosťou o veľký školský areál
– organizovaním zberu papiera a plastových fliaš dvakrát ročne ( október, máj )
– účelové cvičenia – Ochrana človeka a zdravia